Program

Kulturarvsinkubatorns program 2020

Programstart 14/10-2020

Har du en idé eller innovation som gör att kulturarvet används, sprids och utvecklas och vill ha hjälp på vägen?  I så fall har du kommit helt rätt!

Riksantikvarieämbetets Kulturarvsinkubator är till för att stötta nya idéer/innovationer och hjälper dig som entreprenör, företagare eller organisation att snabbare nå era mål.

Läs mer här nedan om vad vårt stöd innebär och vad ni måste göra för att kunna söka en plats hos oss.

Pga det rådande läget gällande covid-19 följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Kulturarvsinkubatorns erbjuder för tillfället inga fysiska träffar, men vår verksamhet och stöd till företag fortgår tillsvidare via digitala kanaler.

Vill du eller ditt företag vara med, skicka in en ansökan.

Tidigare deltagare

Sedan starten 2018 har fler än 30 företag deltagit i inkubatorn. 
Se vilka de är här.

Vad vi erbjuder

  • Ett nationellt program med workshops, föreläsningar och seminarier där du får träffa alltifrån experter inom offentlig upphandling, till investerare och de skarpaste hjärnorna inom den digitala kulturarvsbranschen i Sverige. Programaktiviteterna sker till största delen digitalt. I de fall träffarna sker fysiskt meddelar vi tid och plats i god tid. (Som deltagare i programmet har du möjlighet att få resa och logi bekostat av oss om du bor utanför den aktuella platsen för träffen)
  • Individuellt stöd, skräddarsytt efter ditt behov.
    • Affärsrådgivning från Science Park Gotland.
    • Prototyprådgivning och utveckling från våra tekniker och utställningsverkstad i Visby.
    • Extern konsulthjälp inom områdena design-,  produkt- och tjänsteutveckling.
  • Kontorsutrymme och möteslokaler. För tillfället endast tillgängligt i Visby
  • Möjlighet att synas och nätverka på konferenser, mässor och event.
  • Tillgång till vårt Alumninätverk samt övriga nätverk inom kulturarvsbranschen i Sverige och internationellt.
  • En väldigt spännande resa tillsammans med övriga deltagare inom inkubatorn.

Programmet pågår under 2020. Antagning sker löpande. Så länge ansökningslänken är öppen finns det möjlighet att söka.

Vem/vilka kan söka?

Du som har en idé, nystartade bolag och små- eller medelstora bolag med sitt säte i Sverige, är välkomna att söka en plats i vårt program. Även offentliga institutioner/organisationer, ideella föreningar och stiftelser är välkomna att söka en plats om ni gör det i samarbete med ett eller flera företag.

Er idé/innovation måste bidra till att kulturarv bevaras, används och/eller utvecklas, samt ha en digital koppling.
Läs även mer här om vem som kan ansöka.

Vad krävs av mig/oss som sökande?

  • Komplett ifylld ansökan.
  • En idé som tillför något nytt för att kulturarvet bevaras, används och/eller utvecklas.
  • Deltagande på webbinarier, seminarier och workshops.
  • Att ni tillsammans med oss kommer överens om en tidplan för ert deltagande i inkubatorn.
  • Vid 1-2 tillfällen behöver ni vara tillgängliga för intervjuer som utförs av våra externa utvärderare.
  • I samband med workshops och andra aktiviteter ni deltar i kommer vi skicka utvärderingar till er, de måste besvaras inom en vecka.
  • Att ni efter avslutat deltagande skriver en rapport om ca 2 sidor (ni får en mall) där ni beskriver ert projekt och deltagande i programmet.

Vad kostar det, hur gör jag för att ansöka?

Det kostar ingenting att delta i vårt program, mer än hårt arbete och stort engagemang från er sida. För att ansöka fyller du i all information i ansökningsformuläret som finns här.

Vi ser fram emot att höras inom kort!