Erbjudande

christian-fregnan-767684-unsplash

Kulturarvsinkubatorns program

Har du en idé eller innovation som gör att kulturarvet används, sprids och utvecklas och vill ha hjälp på vägen?  I så fall har du kommit helt rätt!

Riksantikvarieämbetets Kulturarvsinkubator är till för att stötta nya idéer/innovationer och hjälper dig som entreprenör, företagare eller organisation att snabbare nå era mål.

Läs mer här nedan om vad vårt stöd innebär och vad ni måste göra för att kunna söka en plats hos oss. 

Vill du eller ditt företag vara med, skicka in en ansökan.

Som deltagare i kulturarvsinkubatorns program får ni
tillgång till följande:
  • Ett program med workshops, föreläsningar och seminarier där du får träffa alltifrån experter inom offentlig upphandling till investerare och de skarpaste hjärnorna inom den digitala kulturarvsbranschen i Sverige.
  • Höstens workshops kommer att hållas 19-20/9, 24-25/10 samt 28-29/11 i Stockholm. Som deltagare i vårt program har du möjlighet att få resa och logi bekostat av oss om du bor utanför Stockholm.
  • Tillgång till vår utställningsverkstad i Visby där du tillsammans med våra tekniker får hjälp med att bygga en prototyp av din idé.
  • Kontorsutrymme och möteslokaler, i Visby.
  • Extern konsulthjälp inom områdena design-,  produkt- och tjänsteutveckling.
  • Individuell affärsrådgivning från Science Park Gotland.
  • Möjlighet att synas på konferenser, mässor och event. Till exempel Almedalsveckan.
  • Hjälp med att skapa nya kontakter och nätverk inom kulturarvsbranschen i Sverige.
  • Tillgång till kontakter och experter inom Riksantikvarieämbetet.
  • En väldigt spännande resa tillsammans med övriga deltagare inom inkubatorn.

Programmet startar hösten 2019 och pågår fram till våren 2020. Antagning sker löpande med start juni 2019. Vi behandlar ansökningar löpande, så länge ansökningslänken är öppen finns det möjlighet att söka.

Vem/vilka kan söka?

Du som har en idé, nystartade bolag och små- eller medelstora bolag med sitt säte i Sverige, är välkomna att söka en plats i vårt program. Även offentliga institutioner/organisationer, ideella föreningar och stiftelser är välkomna att söka en plats om ni gör det i samarbete med ett eller flera företag.

Er idé/innovation måste bidra till att kulturarv bevaras, används och/eller utvecklas, samt ha en digital koppling.

Vad krävs av mig/oss som sökande?

  • Komplett ifylld ansökan.
  • En idé tillför något nytt för att kulturarvet bevaras, används och/eller utvecklas.
  • Närvaro på minst 3 stycken två-dagars event under perioden september 2019 – maj 2020, i Stockholm.
  • Att ni tillsammans med oss kommer överens om en 12 månaders plan för ert deltagande i inkubatorn.
  • Vid 1-2 tillfällen behöver ni vara  tillgängliga för intervjuer som utförs av våra externa utvärderare. 
  • I samband med workshops och andra aktiviteter ni deltar i kommer vi skicka utvärderingar till er, de måste besvaras inom en vecka. 
  • Att ni efter avslutat deltagande skriver en rapport om ca 2 sidor (ni får en mall) där ni beskriver ert projekt och deltagande i programmet. 

Vad kostar det, hur gör jag för att ansöka?

Det kostar ingenting att delta i vårt program, mer än hårt arbete och stort engagemang från er sida. För att ansöka fyller du i all information i ansökningsformuläret som finns här.

Vi ser fram emot att höras inom kort!